sebofsweden

Vägen mot OS

Då var det torsdag!

Publicerad 2011-05-12 19:16:43 i Allmänt,

Idag har varit en jobbig dag, alltsåsitter här hemma nu och är helt galet trött! Började dagen med nationella i engelska. Både läs- & hörförståelse. Proven gick helt okej, jag är nöjd. Men det finns en sak som jag verkligen inte tycker om med dessa Nationella. Varför i hela friden ska vi lyssna på folk som kommer ifrån Irland, Skottland, Australien och andra länder där brytningen kan göra det ganska jobbigt att förstå vad som sägs?

Efter proven så gick jag till våran vakt och pratade med henne angående att jag tyckte det var riktigt dåligt att det var just så, att personerna inte pratade brittisk eller amerikansk engelska. Hon började babbla på om att det är bra att kunna många olika dialekter. Jaja, tänkte jag och gick vidare till våran engelskalärare. Oh, va arg jag blev på henne, hon kan inte argumentera för fem öre!

Jag kom fram till henne och berättade åter igen vad jag tyckte var fel. Att det inte borde vara så att vissa större delar av provet pratas utav personer med konstiga dialekter.

Och svaret jag fick var att "Men kolla i kriterierna, där står det att man ska kunna förstå andra dialekter".

Jag kontrar med "Men hur kommer det sig då att DU bara pratar brittisk engelska med oss? När hade du tänkt att vi skulle få tid att lyssna på irländare, skottar och australienarna? Vi får ju den brittiska delen utav dig och den amerikanska delen utav filmer och TV-serier"

Då börjar hon åter igen att älta att det står i kriterierna. Märktes på henne att hon inte ville eller vågade ta upp detta med mig. Jag tror hon struntade i det för att hon helt enkelt också tyckte att jag hade rätt och inte ville känna sig "besegrad". Pft, blev iallafall sur över det för det är verkligen så att på varje nationella, så är det någon av dessa obegripliga dialekter.. Anyway, vad kan man göra?


Idag är det ju som sagt torsdag och jag taggar satan för informationsmötet med Explorius på söndag, tycker det är roligt eftersom då händer det lite grejer angående USA! Om 31 dagar så slutar jag 2:an. Men dagarna i skolan är mycket färre än så. Det går bort masso rnu här på slutet, idrottsdagar, högtider och massa annat. Shit, jag kommer snart att lämna min klass. IHK 2a kommer inte längre att vara min klass, för när jag kommer tillbaka från USA så kommer dem att ha tagit studenten. Känns faktiskt ganska konstigt, lite sorgligt att sitta där och prata med alla hur kul studenten blir och sen är det någon som lite ledsamt säger att "Men du kommer ju tyvärr inte ta den med oss Sebastian". Då blir jag ganska rörd eftersom det verkligen känns som att folk tycker det suger!

Många utav dem andra utbytsstudenterna kommer ju att komma tillbaka och ha sina gamla klasskompisar kvar på skolan fast ett år över dem, men så blir det ju inte för mig. Mina har däremot gett sig ut  världen ut på nya vägar.

Kommentarer

Postat av: veera

Publicerad 2011-05-14 18:46:16

visst, lägger till dig i min lista imorgon när jag kommer hem :)

Postat av: paula

Publicerad 2011-05-16 23:21:25

Hej! jag åker också till usa i sommar, vill du länka bloggarna?:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sebastian

Mitt namn är Sebastian Johansson och är född i Limhamn, Malmö men flyttade upp till Södertälje när jag fyllde fem. 2011-2012 bodde jag i USA som utbytesstudent. Jag har idrottat i hela mitt liv och det är det absolut bästa jag vet. Idag håller jag på och tränar 400 meter sprint. I augusti ska jag tävla i SM, detta är mitt första av många mål, men det som jag strävar mest efter är att vara med i OS 2020.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela