sebofsweden

Vägen mot OS

7:e December 2010

Publicerad 2010-12-07 20:25:00 i Tips,

Inom idrott är det inte alls ovanligt med kramp. Det är en obehaglig känsla när musklerna låser sig och det gör så ont så man inte vet vart man ska ta vägen, lite som ett sendrag faktiskt. Anledningen till att man får kramper är många, men ingen är riktigt säker på varför just DU får kramp. Det är nämligen olika från person till person. Om du som jag har vissa dagar då du tränar flera träningar per dag så är det inte alls ovanligt att du på de senare passen får just kramp eller som en muskelsammandragning (långt ord). I mitt fall handlar det om söndagar, jag tränar då först fotboll där det är mycket fokus på just benen både framsida, baksida, vader ja iprincip hela benet. Där efter sticker jag iväg på simning, det är alltid minst ett pass fast ibland trycker jag in ett extra så det blir två.

Jag har under vissa söndagar haft dessa jobbiga kramper som gjort att jag inte kunnat fortsätta träna riktigt lika hårt. Det har liksom varit som så att man får gå upp ur poolen för att mjuk aupp musklerna lite med liet snabb massage. Det hjälper för stunden, men det dröjer inet länge fören krampen kommer tillbaka och jag får göra samma sak igen.

Vad har jag då för tips?

Jo jag har käst runt, frågat och kollat lite extra i ett par böcker jag har hemma om just kramper. Tipsen som ges är först och främst om du har flera träningar under samma dag. Att joggar ner, när du joggar ner i ett lugnt tempo så kommer kroppen att fortsätta ha igång blodcirkulationen på en hög nivå lite längre, än om du struntar i att varva ner. Blodcirkulationens uppgift är att transporterar bort slagprodukter som musklerna producerar vid träning (bland annat mjölksyra) och det skrivs att bland annat slagprodukterna kan vara en anledning till att man får kramp.

Drick mycket vätska före, under och efter träning. Du bör dricka även fast du inte är törstig, det tyder bara  på att du skulle ha  druckit för längesen. Med svett förloras inte bara vätska utan även salter. Genom att dricka ordentligt med vanligt vatten och äta en väl sammansatt kost så återställer man saltbalansen bra efter ett vanligt träningspass på en timme. När du håller på med en idrott som pågår längre än 45 - 60 min är det bra att dricka en dryck med kolhydrater och salter tillsatta. Saltet i drycken underlättar vätskeupptaget och håller vätskan kvar i kroppen, Kolhydraterna ger energi. Efter träning kan kolhydratkoncentrationen vara högre. Då är syftet att snabbt återställa glykogenlagren (musklernas energidepoer, det fungerar som en resärvenergi som sätts in underträning) . Och detta bör man göra för att fylla på glykogenlagret eftersom de har tömts, inte helt men tillräckligt för att du ska behöva fylla på dem. Så nära inpå träningen, eller om du har möjlighet en stund innan träningen är slut bör du då få i dig snabba kolhydrater så som pasta.

Sist, men inte minst kan det vara så att du har magnesium brist. Har du det kan du äta mycket fullkorn, nötter bönor och frön. Men glöm inte bort att om du börjar äta för mycket magnesium bör du även äta mera kalcium eftersom dessa två är beroende utav varandra.
Hoppas detta inlägg kan hjälpa dig som har kramper under eller efter träningar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sebastian

Mitt namn är Sebastian Johansson och är född i Limhamn, Malmö men flyttade upp till Södertälje när jag fyllde fem. 2011-2012 bodde jag i USA som utbytesstudent. Jag har idrottat i hela mitt liv och det är det absolut bästa jag vet. Idag håller jag på och tränar 400 meter sprint. I augusti ska jag tävla i SM, detta är mitt första av många mål, men det som jag strävar mest efter är att vara med i OS 2020.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela