sebofsweden

Vägen mot OS

1:a December 2010

Publicerad 2010-12-01 20:20:00 i Tips,

Ibland är man dum, väldigt dum. Igår när jag skulle till träningen kände jag mig lite krasslig, kände att kroppen var ganska tung och huvudet var inte med som det skulle. Jag stack dit iallafall och hoppades på att det skulle bli bättre. Hoppade i poolen runt 20.00 och redan där på insimmet (det är som en uppvärmning) så var det ovanligt tungt och jobbigt. Fortsatte att simma iallafall och blev bara tröttare och tröttare och kände liksom att det gick ovanligt långsamt. Vid 20.35 var jag tvungen att stiga upp ur poolen eftersom det kändes som om jag hade simmat flera mil och var helt förstörd i kroppen. Utav det här drar jag till med en chansning och gissar att jag har en liten sjukdom som ligger och väntar. Det är inte uteslutet om man säger så.

Det är just nu under vinterhalv året som många blir sjuka, inte bara för att det är ohyggligt kallt ute och att det blåser utan den största anledningen är att det är för lite ljus ute. Solen går upp vid 8 och går ner runt halv 4. Är man då som jag själv innomhus i skolan under dessa timmar får man inte i sig de vitaminer som solen ger en. D-vitamni är en utav dem och den behövs för kroppens omsättning av fosfat (en sorts salt som finns i kroppen, 80% i sklettet. Fosfatens uppgift är att hjälpa till med ämnesomsättningen i kroppen samt en del utav energiproduktionen) och kalcium, reglering av kalkbalans i skelett och tänder, flera funktioner i immunförsvaret och flera funktioner i nervsystem och hjärtat.

Så ett litet tips som förmodligen alla hört förut, men jag skriver det här iallafall. Känner du dig lite krasslig tycker jag att man kan försöka ta sig till träningen iallafall. Det kan vara så att du kanske precis åt så att det mesta utav din energi läggs på att smälta maten och p.g.a det kan känna dig trött och sliten. Men om du däremot känner att du håller på att bli sjuk, ta det lugnt med träningen och vila någon dag för att komma tillbaka senare. Jag till exempel tänker avstå från min träning ikväll för att sen på torsdag köra igång igen.

Hoppas detta kunde hjälpa till litegrann

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sebastian

Mitt namn är Sebastian Johansson och är född i Limhamn, Malmö men flyttade upp till Södertälje när jag fyllde fem. 2011-2012 bodde jag i USA som utbytesstudent. Jag har idrottat i hela mitt liv och det är det absolut bästa jag vet. Idag håller jag på och tränar 400 meter sprint. I augusti ska jag tävla i SM, detta är mitt första av många mål, men det som jag strävar mest efter är att vara med i OS 2020.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela