sebofsweden

Vägen mot OS

13:e December 2010

Publicerad 2010-12-13 20:35:00 i Allmänt,

Måndag

Som jag skrev i förra inlägget så har jag blivit skadad, igen. Samma knä som alltid (det vänstra) och åter igen går jag på kryckor. Riktigt tråkigt. Svullnaden har blivit ännu större nu och imorgon bär det av till sjukhuset (ska ringa imorgon på morgonen och fixa tid) för att kolla upp det. Visst det gör ont och eftersom det är knät som blivit så stort så kan jag inte göra så mycket. Kan ju knappt röra benet. Det värsta är faktiskt inte att det gör ont, nej det är känslan att man verkligen behöver någon annan som gör saker åt en. Igår vid maten, gick pappa ut och hämtade maten åt mig, båda gångerna, han dukade av och han fixade även min säng. Han fixade till och med batterier till min fjärkontroll till datorn så att jag skulle slippa kliva upp ur sängen när jag kollat klart på filmen. Visst allt detta är väldigt skönt, jag vet att pappa är där för mig och det är jag väldigt tacksam för. Fast samtidigt så blir jag ledsen eftersom jag inte kan göra något utav det han gjorde utan hans hjälp. Bara en sådan grej att jag inte kan gå omkring i huset utan att hålla i mig i alla väggar eller stödja mig på kryckorna.

Att jag inte ens kan öppna den (ursäkta språket) jävla kylen och ta ut någon mat för att jag inte kan böja mig ner och trycka på knappen som öppnar kylen. I vanliga fall ska man ju trycka på den med foten, men eftersom jag inte kan stödja på vänster sida så är det ju uteslutet. Satte mig precis vid datorn och skulle skjuta tillbaka skärmen lite, tror ni inte att en utav mina högtalare ramlar ner på golvet bakom bordet? Det var min huvud högtalar där jag bestämmer ljud och allt annat, det som frusterar mig mest med det är att jag kan se högtalaren, men jag kan inte böja mig ner för att få upp den.

Nåväl, även denna skada kommer att bli bra. Svullnaden kommer att dämpa sig och jag kommer att bli "fit for fight" igen.

Men vad kunde jag gjort för något för att inte få en så stor svullnad?
Jo, jag gjorde några misstag just när det hände och det hoppas jag att ni som läser kan ta nytta av när det väl händer er. Först ch främst när man får en skada, så är det viktigt att man ska försöka stoppa blodflödet som rinner dit och även för att stoppa svullnaden. Det är oftast svullnaden som gör ont. Detta gör man lite olika beroende på vilken kroppsdel man gör illa. För just knät skulle jag så fort det hände kylt ner det. jag skulle bett någon hämta snö (eftersom vi inte har några kylpåsar). Man kyler ner för att dämpa mängden blod som kommer till det skadade området. Där efter skulle jag lagt knät i högläge och lindat in benet riktigt hårt. Det är jätte viktigt att man lindar så fort som möjligt, vi pratar minuter efter att skadan är framme. Man har i det här fallet benet i högläge för att göra det svårare för blodet att ta sig dit. När du har haft på den hårt lindade lindan ska den tas av och man ska linda om det igen. Fast denna gången inte för hårt, mera för att stödja och hålla värme. Gör man allt detta rätt så kan svullnaden gå över på ett par dagar, annars kan man få dras med det i flera veckor.

Detta kunde jag gjort, men det blev inte gjort. Jag själv tänkte inte på det i situationen och folket runt omkring var inte riktigt medvetna om hur de skulle gå tillväga. Inget att klandra någon för. Men jag råder däremot, speciellt tränarna att lära sig sådana här saker. Att alltid ta med sig lindor och ha något man kan kyla med, speciellt i kontaktsporter. Man kan aldrig kunna för mycket om skador när det gäller idrott.

Så vad kan man göra när det hela har hänt och man ska försöka påskynda rehabiliteringen?
Det som är rekomenderat är att försöka vara så aktiv som möjligt. Göra små röreser för att mjuka upp delarna som har blivit lite stela. Det behöver absolut inte vara flera timmar om dagen eller något som du ska bli trött utav. Utan mera några gånger då och då under dagen, gör det jätte ont så ta det försöiktigt i början. Just för knän, fötter och sådant så är, när man kan det riktigt bra att börja med att stå på ett ben. Stå på en balansbräda är också jätte bra för att även här mjuka upp muskler runt om det skadade området som har i uppgift att stabilisera dig och i det här fallet ditt knä.

Hoppas detta var till en liten hjälp. Man vet aldrig när olyckan kan vara framme och man kan aldrig vara nog förberedd

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sebastian

Mitt namn är Sebastian Johansson och är född i Limhamn, Malmö men flyttade upp till Södertälje när jag fyllde fem. 2011-2012 bodde jag i USA som utbytesstudent. Jag har idrottat i hela mitt liv och det är det absolut bästa jag vet. Idag håller jag på och tränar 400 meter sprint. I augusti ska jag tävla i SM, detta är mitt första av många mål, men det som jag strävar mest efter är att vara med i OS 2020.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela