sebofsweden

Vägen mot OS

Svar på tal!

Publicerad 2011-10-02 03:50:43 i Mitt år i USA 11/12,

Postat av: Tintin

Hej! Jag undrar lite smått vad du lyssnar på för musik där borta...Är det samma som i Sverige eller någonting annat??? /Din syster Tintin

Svar: Musiken som spelas här är för det mesta hiphop eller country, du har två låtar som spelas mycket i filmen jag la upp. =)

Postat av: Madde

Du borde göra en jämförelse mellan USA och Sverige typ....svenska tjejer vs amerikanska tjejer, svenska skolan vs amerikanska skolan...och typ hur människorna är i allmänhet där borta jämfört med svenskar.

Och skriv mer om kyrkan! :D Den verkar nice.

Ha det bra!


URL: http://imaddesbubbla.blogspot.com

Svar: En jämföresle... Hmm Alright vi gör såhär.
Först och främst så vill jag bara säga att jag föredrar svenska tjejer. Amerikanska tjejer har så mycket drama i sitt liv så att det nästan är sorgligt. Datear du någon får du iprincip inte prata med någon annan tjej och är du tjej och datear en kille så gäller iprincip samma sak. Hur ska jag överleva med detta? Bäst jag lirar singel året ut ;)

Amerikanarna är ett mycket trevligt folk, de mycket mera öppna än vad svenskar är. Med detta menar jag att amerikanare har lättare för att gå fram till någon och säga vad den tycker & tänker. Till exempel i affärerna så medans man handlar så kommer personerna som jobbar där fram och pratar med en och är allmänt trevliga, även människor man möter när man är ute och går hälsar och ler, har man tid så stannar man och pratar om allt och ingenting.

Amerikanska skolan jämfört med den svenska. Här borta har jag 4 minuter mellan varje lektion. Är man inte inne i klassrummet när klockan ringer så blir man utelåst. Och uppskriven som frånvarande. Missar man 3 lektioner utan en acceptabel ursäkt blir man avstängd från skolan i tre dagar. Är man borta från skolan totalt 21dagar utan läkarintyg som senior så kan detta orsaka att du får gå om året. 
Skolan i sig är lättare här borta. Proven är A,B,C,D frågor och du behöver sällan skriva långa uppsattser.

Kyrkan är väldigt speciell här borta. Man sjunger och dansar, pratar med gud och alla tar det hela mycket religöst. Å andra sidan så lever jag ju i "The bible belt", helt enkelt staterna som är mest troende i hela USA. Första gången jag var i kyrkan så fick jag stå och sjunga inför en fullsatt kyrka. Jag skulle sjunga en låt på svenska för att låta amerikanarna lyssna på det svenska språket. Jag valde att sjunga "tänd ett ljus" haha, dock så har jag klarat mig från att sjunga en andra låt. Ska ju till kyrkan i morgon så vi får väl se om jag behäver sjunga då!

Postat av: Petra

Har du någon kontakt med andra svenska utbytesstudenter? tex dom som oxå åkte med explorius?

Vad är bästa/sämsta med USA?

Svar: Jadå jag har kontakt med andra utbytesstudenter som jag lärde känna innan och det är jag glad för. Det är roligt att höra hur andra har det och samtidigt så är det skönt att prata svenska lite då och då!

Det bästa med USA är människorna, skolan, idrotten, klimatet (VARMT!!!!!)
Det sämsta måste varar maten och att man är beroende utav andra när det gäller skjuts. Eftersom vi inte har tillåtelse att köra pga. utbytessprogramet så måste man som utbytesstudent få skjuts över allt och det tycker jag är lite jobbigt.

Postat av:

vad är de största skillnaderna mellan mat, människorna, husen, skolan, trafiken jaa allt jämfört med sverige? ^^

Svar: Maten är hemsk här borta, allt fritteras. När jag säger allt så menar jag verkligen allt, här där jag bor så fritterar man pickels, Oreeo (chokladkakan!) man fritterar i stort sätt allt. ÄCKLIGT!


Människorna är precis som jag skrev tidigare mycket trevligare och öppnare här. Man frågar varandra hur dagen har varit och man blir alltid bemött av ett leende vart man än går!

Husen ser alla likadana ut. Idag fick jag även reda på varför. Bor du i ett villaområde så vill man inte att någon ska sticka ut för mycket. Det finns liksom ingen mening med att ha ett rött hus när alla andras hus är vita. Dock så ser husen ut ungefär som det svenska husen på insidan. En stor skillnad är att golven är täckta med heltäckningsmattor så du damsuger inte allt för ofta, haha.

Trafiken är galen. Folk kan inte köra bil här, det finns nästan inga skylltar. Du måste helt enkelt memorera olika vägar för att kunna ta dig dit du vill, otroligt dumt enligt mig! Du har "12 points" på ditt körkort. Pointsen fungerar som följande; Gör du en trafikförselse, låt oss säga kör för fort så kostar det dig 4 points. När du blivit av med dina 12 points så blir du av med körkortet. Dock så kan du göra så att du går till en form av skola där du får tillbaka dina points. Skolan är typ att du sitter och lyssnar på vad du har gjort för fel i någon timme sen är du färdig. Onödigt..

Postat av: Eira

Haha Maddes fråga... ;) Hur är USA och ditt utbytesår annorlunda till vad du tänkt dig? Fick ni bort färgen på Lo's ögonbryn haha? 
Kram


URL: http://honeyandmoon.blogg.se/

Svar: Jag kunde inte drömma om att det skulle vara såhär bra! Jag trivs som fisken i vattnet! Det som är annorlunda är väl att amerikanarna är så efter i mode. Jag trodde att dem skulle vara efter oss, men här där jag är så är det verkligen tvärtmo!
Och hahahahahahha, jadå efter många minuters skrubbande så gick det!

Postat av: Tintin

Hej igen! Jag kom på en till fråga. Vad äter du till frukost?? 

P.S Jag skriver detta med "min" macbook från brunnsäng! Inte så illa va?? ;) /Din syster Tintin

Svar: Ojoj, snacka om att brunnsäng har blivit bättre! Grattis, det är precis så det ska vara! Till din fråga. Jag äter frukost både hemma och i skolan. Hemma så äter jag två ägg som jag kokt dagen innan och lagt i kylen. När jag väl kommer till skolan så äter jag något som kallas "grids", ska jag vara ärlig så vet jag inte vad det är. Det ser ut som gulgröt med korn i och smakar ungefär som det låter. Men det går ner eftersom magen inte bryr sig när den är hungrig! Förutom gridsen så äter jag även en egg,bacon and cheese sandwich och den är faktiskt riktigt god!

Postat av: Vagman

hur är de amerikanska brudarna? och framför allt: hur är dem i sängen? ;)(A)

Svar: Haha amerikanska tjejer gör mig galen. Visst är dem trevliga som vänner, men när det blir mera intimt så står jag inte ut med dem! Tänk på någon tjej du känner som är så extremt mycket "drama queen" och sen så tar du det x 10 så får du en vanlig amerikansk tjej! Sen så är tjejerna verkligen natt eller dag. Med detta menar jag att antagligen är det snygga eller så är det verkligen inte snygga. Till din andra fråga, kan jag bara säga haha (y)

Postat av: Kaktus

Hej hej!
Din blogg är verkligen nice och det ska bli kul att läasa om ditt år :D
Har två frågor:
Vad fick dig att vilja åka som utbytesstudent till USA?
Vad är den största skillnaden mellan USA och Sverige?
Kram :*


URL: http://sunseticecream.blogg.se/

Svar: Tack så jätte mycket, jag uppskattar verkligen att du tycker om den! :D
Som svar på din fråga om vad som fick mig att vilja åkta till USA så måste jag svara, mitt ex. För ett tag sedan så hade jag en flickvän som hade varit i USA som utbytesstudent. När jag fick höra hennes historier om vad som hade hänt och hur hon hade haft det blev jag riktigt sugen på att åka själv! Visst allt hon berättade var ju inte bra, men jag kände även att det possitiva övesteg det negativa. Så tack vare henne så blev jag sugen på att åka, men det var inte fören ungefär 1 år senare som jag faktiskt tog mig i kragen och beslutade att jag göra det. Jag säger bara såhär, har du möjligheten att åka så ta den! Det kommer vara värt det! 

Största skillnaderna mellan USA och Sverige har jag svarat på lite högre upp så jag föreslår att du tittar där :) Om det inte vara svar nog så berätta vad du vill veta så ska jag svara på det! :)

Postat av: Lina

Hej, kan inte du lägga upp lite bilder på dina vänner i USA:)

Du får en hel film! :D  http://www.youtube.com/watch?v=ViX5iQsusYk <------

Postat av:

Kan du inte lägga upp lite mer bilder så man får ansikten och ser hur allt är där borta? :D 
Skulle vart grymt

Postat av: Emma

Hej kan inte du typ filma lite i skolan, typ med dina kompisar o s v;) Vore jätte kul! Fin blogg du har! Kram

Jodå, det kan jag göra så fort jag får tillfälle! :D

Kommentarer

Postat av: Tintin

Publicerad 2011-10-02 07:53:31

Postat av: Tintin

Publicerad 2011-10-02 07:55:18

Tack för att du svarade på mina frågor! Fin film! Du såg nästan ut som Bert Ljung fast på ett Johanssonaktigt sätt :)



Ha det bra! /Din syster Tintin

Postat av: Ma

Publicerad 2011-10-02 21:23:26

Lika härligt som vanligt att läsa din blogg och se dina filmer. Så fint du skriver! Du är otroligt duktig på att skriva så att man känner något. Bra Sebbe fin. Nu har vi flyttat och allt är på plats. Superjobbigt men oj så fint det är och vi sover som stockar i nya lägenheten, härligt:) Längtar längtar efter dig men SÅ roligt att följa dig. Massor av kramar och love Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sebastian

Mitt namn är Sebastian Johansson och är född i Limhamn, Malmö men flyttade upp till Södertälje när jag fyllde fem. 2011-2012 bodde jag i USA som utbytesstudent. Jag har idrottat i hela mitt liv och det är det absolut bästa jag vet. Idag håller jag på och tränar 400 meter sprint. I augusti ska jag tävla i SM, detta är mitt första av många mål, men det som jag strävar mest efter är att vara med i OS 2020.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela