sebofsweden

Vägen mot OS

20:e November 2010

Publicerad 2010-11-20 20:14:00 i Tips,

Hejsan!
Idag i skolan kom en kille som skulle ha föreläsning för oss som jag skrev i förra inlägget. Han hette Lars som jag hade fått för mig och han var precis som jag skrev Försvarsmaktens tränare. Han var en väldigt trevlig person som visste vad han pratade om. Han utstrålande en väldigt kraft, man kände sig liten brevid honom även fast han inte är så speciellt stor. Dagen bestod utav idrott i allmänhet, lite teori och sen praktiskt. Första lektionen fick vi pröva lite olika sportdrycker som vi skulle betyg sätta både smak/ utseende och även en total utöver båran bedöming på en skala från 1-10. Det gjordes även samma sak med energibars. Fick hem ett recept som jag kommer att göra imorgon, det är snabba och enkla och utmärkta att ta som snacks eller under träningen när du känner att du behöver lite extra energi.

Efter detta hade vi ett styrke pass med cirkelträning. Mycker roligt och vi använde oss mycket utav våran egen kroppsvikt. Jobbade med några rep som gör att man tränar mycket muskler runt omkring de vanliga. Exempel: En vanlig armhävning görs i ett par rep. Du hänger ungefär 15 cm ovanför golvet med händerna och fötterna har du i backen. Detta aktiverar stabiliseringsmuskler och det blir ett väldigt tryck, mycket härlig övning som jag gärna kommer att göra. Ska lägga upp lite bilder senare där jag visar hur man gör / inte gör när jag får tag i några sådan rep.

Vi fick frågan: När ska man använda sportdrycker?
Svaret som jag gav som var rätt var: Att drycken inte är nödvändig om du inte har längre pass ( 2-3h ). Man ska dricka dessa sportdrycker efter ungefär halva passet för att ge det lilla extra energin. Kolhydraterna tas snabbt upp utav kroppen under träningen. Många använder dessa drycker istället för vatten, men det ser jag ingen som helst fördel om du inte kör längre pass. Det blir bara dyrare.

I en vanlig sportdryck finns det: Vatten, socker, salt, kolhydrater och ibland lite andra ämnen för smak och färg. Tänk gärna igenom nästa gång ni dricker exempelvis en Powerrade eller någon annan om det verkligen är värt det. Har du tränat tillräckligt hårt för att den ska vara nödvändig?

Dagens middag: Pasta med en tomat och kassler sås. Inte speciellt svårlagad, men det blev extremt gott!
Det enda som faktiskt lagades var ju såsen och sen så klipptes det i lite kassler. Jag och min syster Maja stod för maten.

Såsen: 400g krossade tomater
        2,5dl matlagnings grädde (kelda) 27% ( tror jag det var )
        1 1/2 gul lök
        Salt, peppar, vitlökskrydda och sen lite socker.

Det var enkelt att göra, hacka löken och lägg i den i pannan och låt löken fräsa i lite raps olja. I men tomaterna, keldan, socker och vtlökskryddan. Smaka av med peppar och salt.

För min del är det nu dags att byta om och sticka iväg till simningen. Ska bli riktigt kul, men jag kommer att vara riktigt trött redan nu känner jag.
Tips: När du är trött och ska iväg och träna. Tänk efter en extra gång om det faktiskt inte är bättre att sticka iväg även fast det känns jobbigt och du är trött. Det brukar väldigt ofta släppa när du kommit ut ur huset. Det är just det som är det svåraste, att just ta sig ut ur huset. Lycka till med träningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sebastian

Mitt namn är Sebastian Johansson och är född i Limhamn, Malmö men flyttade upp till Södertälje när jag fyllde fem. 2011-2012 bodde jag i USA som utbytesstudent. Jag har idrottat i hela mitt liv och det är det absolut bästa jag vet. Idag håller jag på och tränar 400 meter sprint. I augusti ska jag tävla i SM, detta är mitt första av många mål, men det som jag strävar mest efter är att vara med i OS 2020.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela