sebofsweden

Vägen mot OS

16:e November 2010

Publicerad 2010-11-16 20:02:00 i Tips,

Vad är den största frågan nu för tiden? Eller vad är det som personer lägger ner väldigt mycket tid på? Enligt mig så handlar d nästan alltid om kroppen, hur den ser ut, vad man väger, hur man kan göra för att den ska bli "bättre" ect. Ett "problem" som många har är att man känner sig tjock, detta är absolut inte ovanligt och det är mellan alla åldrar.

Kalcium: Vad jag själv och förmodligen många andra hört när kalcium nämns så handlar det om sklettet och tänderna. Jag läste nyligen ett inlägg i en bok jag har här hemma som heter "Maximal muskeltillväxt" skriven utav Kristian Berg och Frederik Paulún att kalcium inte bara är bra för just sklettet och tänderna.

Det har visat sig att kalcium ökar kroppens användning av fett som bränsle, dvs att den tar fettet istället för kolhydraterna som bränsle till kroppen. Med hjälp utav Kalcium så ökar även frisättningen utav fett från fettcellerna (celler som bla. lagrar överbliven energi) och detta ökar fettförbränningen som de flesta strävar efter. Kalcium har även förmågan att minska fettabsorptionen i tarmen. *I en studie på cholkad såg man att tillsatt kalcium minskade upptaget utav fett med 13 procent*

 Och detta låter väl ganska bra med andra ord? Jag skulle därför rekomendera att få i sig mycket kalcium om du vill gå ner i vikt. Självklart finns det andra metoder också, men här är iallafall ett utav dem.

Som jag hoppas att du som läsare tar förgivet så räcker det inte bara med en sundkost. Det behövs även träning, glöm inte det!

Förutom dessa är det bra att dricka mycket mjölk och äta bland annat mandlar (osötade)

Produkter som har mycket kalcium i Mg/100g:

Grönsaker:
Dill - 208mg
Persilja - 138mg
Grönkål - 135mg
Spenat - 99mg

Frukt:
Russin - 49mg
Apelsin - 40mg
Lime - 33mg
Björnbär - 32mg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sebastian

Mitt namn är Sebastian Johansson och är född i Limhamn, Malmö men flyttade upp till Södertälje när jag fyllde fem. 2011-2012 bodde jag i USA som utbytesstudent. Jag har idrottat i hela mitt liv och det är det absolut bästa jag vet. Idag håller jag på och tränar 400 meter sprint. I augusti ska jag tävla i SM, detta är mitt första av många mål, men det som jag strävar mest efter är att vara med i OS 2020.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela